maandag 17 februari 2014

Gordijnen naaien

Voor ons 'tweede' appartement in Duitsland hebben we dringend gordijnen nodig. Nu ik een naaimachine heb en al wat naaiervaring rees de vraag op of ik die niet zelf in elkaar zou kunnen zetten en zo wat geld te besparen. Maar van die grote lappen in elkaar te zomen, waarbij het ook nog recht moet worden, daar zag ik toch wat tegenop. Gelukkig was daar de Ikea, waar ze precies de juiste kleur gordijnen hadden, waar we naar op zoek waren: groen voor de woonkamer en blauw voor de slaapkamer. En bovendien nog goedkoper dan wanneer je losse stof zou kopen. Hoe doen ze dat toch... 

Het enige probleem was dat de groene gordijnen ringgordijnen waren (met de ringen ingeslagen in de stof) en de blauwe gordijnen zoomband hadden en we dat eigenlijk precies andersom wilden hebben. Maar aangezien beide gordijnen sowieso korter gemaakt moesten worden, dacht ik dat ik dan meteen wel een zoomband in de groene gordijnen kon zetten en op internet had ik klikringen besteld voor de blauwe gordijnen. 

Dus voor de groene gordijnen werd het vier keer van dit: 


Viel nog niet mee, aangezien Ikeagordijnen elk op hun unieke manier lekker schots en scheef in elkaar zitten. Zie daar dan maar eens één meter stof op een rechte manier vanaf te halen...

Voor de blauwe gordijnen had ik dus klikringen besteld. Het gat van de ringen heeft een doorsnede van ongeveer 3,5 cm. Eerst heb ik een brede zoom in de bovenkant van de gordijnen gelegd (ongeveer 10 cm). Bij de ringen zat een kartonnen malletje geleverd, met doorsnede van 4 cm, voor het maken van de gaten waar de ringen komen. Om de afstand te bepalen heb ik simpelweg het stuk stof met ringen dat ik nog van de groene gordijnen overhad gebruikt en met kleermakerskrijt gemarkeerd waar de gaten ongeveer hoorden te komen. Vervolgens heb ik ze netjes 2.5 cm vanaf de bovenkant het kartonnen malletje overgetrokken met een stift.


De volgende stap was het uitknippen van de gaten. Bij de eerste vond ik dat behoorlijk eng, en bleef ik angstvallig goed binnen de lijntjes van m'n getekende rondje, omdat ik bang was te eindigen met een te groot gat. Maar de ringen hebben een dikte van ongeveer een cm, dus daar hoefde ik me echt geen zorgen over te maken.


De ringen klik je dan om het gat heen. Eén kant van de ringen heeft pinnetjes die zich in de stof vastzetten. 



En zo ziet er dan uiteindelijk uit:

Ik zal nog foto's plaatsen als we ze opgehangen hebben. Ik hoop dat ze enigszins recht zijn! 

1 opmerking:

  1. Mooie kleur gordijnen en bijzonder gemaakt, zo met die ringetjes.

    BeantwoordenVerwijderen